International Non-Binary Day wordt elk jaar gevierd op 14 juli en is bedoeld om het bewustzijn te vergroten en zich te organiseren rond de problemen waarmee non-binaire mensen over de hele wereld worden geconfronteerd. De dag werd voor het eerst gevierd in 2012.
Letterlijk vertaald betekent non-binary ‘niet-binair’. Wanneer iets binair wordt genoemd zijn er slechts twee keuzemogelijkheden. Binnen het binaire genderperspectief zijn dit de mogelijkheden ‘man’ of ‘vrouw’.
Echter, als iemand buiten dit binaire genderperspectief valt, valt deze persoon onder de noemer non-binary. Mensen kunnen zich hierbij man en vrouw voelen, geen man of vrouw voelen, zich iets geheel anders voelen, of zich in een combinatie van deze herkennen.
Deze dag werd voor het eerst gevierd in 2012, opgericht door Katje van Loon. De datum werd gekozen omdat deze precies halverwege Internationale Vrouwendag en Internationale Mannendag viel.
De Week van de Non-Binaire Bewustwording is de week die begint op maandag, voorafgaand aan de Internationale Dag van de Non-Binaire Mensen op 14 juli. Dit is een LGBTQ+-bewustwordingsperiode speciaal voor non-binaire personen.
Non-binaire personen zijn nog steeds weinig zichtbaar in onze samenleving. Eén van de redenen daarvoor is dat de samenleving grotendeels binair is ingedeeld. Denk aan toiletten, sportteams, kleding en aanspreekvormen.
Meestal zijn er twee gendercategorieën, ’man’ en ’vrouw’. Ook op formulieren die je gender of sekse vragen staan meestal alleen die twee opties. Mensen met een non-binaire genderidentiteit vallen hier doorgaans tussen of buiten, en zijn daarom minder zichtbaar. Ook worden ze hierdoor vaak buitengesloten van volledige deelname aan de samenleving. Daarnaast zijn er weinig non-binaire rolmodellen in de media, al komt daar langzaamaan meer representatie. Als er al non-binaire personen voorkomen in de media, zijn deze voornamelijk wit. Non-binaire personen van kleur, bijvoorbeeld, zien we nog minder, en worden vaker als slachtoffer afgebeeld dan andere non-binaire personen in de media. Meer zichtbaarheid van bepaalde groepen personen zorgt er doorgaans voor dat meer mensen kennismaken met de identiteit van die groep. Dit leidt vaak tot meer empathie en erkenning.
Het kan dus ook helpen om meer mensen bekend te maken met non-binaire genderidentiteiten, om hier meer begrip voor te creëren. Dit is van belang voor beleidsmakers en sociaal professionals, maar ook in het bijzonder voor zorg- en hulpverlening professionals, zodat ze passende zorg kunnen bieden aan non-binaire personen.
Het creëren van meer zichtbaarheid heeft voornamelijk positieve gevolgen, maar het is belangrijk om ook naar de keerzijde te kijken. Met de komst van online en sociale media is het makkelijker geworden om transgender en non-binaire personen in een negatief daglicht te stellen en dit via verschillende kanalen te verspreiden naar een groot aantal personen. Dit kan gaan om een artikel in een krant waar transgender of non-binaire genderidentiteiten niet serieus genomen worden, tot complottheorieën of campagnes die transgender en non-binaire personen hun fundamentele rechten willen ontzeggen. Het is dus belangrijk om ons te realiseren dat het vergroten van de zichtbaarheid van non-binaire personen ook (tijdelijk) kan zorgen voor meer kwetsbaarheid van deze groep. Wees dus alert op hoe er in de communicatie-uitingen van je organisatie over (non-binaire) genderidentiteit wordt gepraat. Zorg ervoor dat dit niet stigmatiserend werkt voor de doelgroep. Wees je bewust van het belang om transgender of non-binaire personen zelf aan het woord te laten wanneer het over deze thema’s gaat.